Denimböcker & Magazine

Böcker/Magazin som jag har köpt, fått för att lära mig mer om historia, märken och tillverkning. Går och väntar på lite nya böcker som jag beställt. Kommer att lägga upp bilder så fort jag fått bökerna.

image46


The naked truth about denim. En bok från Svenska jeansmärket Nudie. Lätt läst bok som beskriver hur ett par jeans blir till med fina bilder och bra text.

image47

Svenska Jeans. En bok från Nudie. Som beskriver hur jeans kom till Sverige och hur det ändrade våran livsstil. Den tar även upp historia om den Svenska jeans tillverkningen. Ex algots, blå gul med flera.

image48

Jeans och blå naglar. Boken köpte jag på utställningen föra året med samma namn. Den visar hur man framställer indgo från växten indigofera tinctoria och sedan färgar bomullen. Ett riktigt hantverk som tar tid.

image49 

image103

image104

image105

Lee's lilla blå. Köpte denna på tradera. Vissar mod utbudet 1977. Lite tvätt råd och andra goa tips.

image50

Vintage denim. Köpte denna på ebay. En bok som beskriver historien om bla Levi's, lee och wrangler. Hur jeansen ändrade samhället och i dag är en stor industri för samlare och vanliga människor.
Den tar även upp äktheten på vissa klassiska jeans/jackor och där finns en liten pris lista så man vet vad dom kan vara värda. Inte för att den stämmer i dag då priserna har dragit i väg rejällt.

image51

image52

Japanska Lightning Magazine. (En fördel om man kan japanska. ) Jag använder magazinen som uppslagsverk på märken och detaljer från vintage jeans/jackor. Dom innehåller mycket bilder, årtal och japanskamärken. Lightning Magazine beskriver jeans historien på väldigt många bra sätt. Men det kan vara svårt att förstå då allt är på japanska.

image82

Denim From Cowboys To Catwalks. Denna bok fick jag i postlådan i dag. Har bara kollat lite snabbt i den.

image132

ÄLSKADE JEANS - Synad i sömmarna


Kommentarer
Postat av: Johan

Grymt intressant blogg! Kommer helt klart gå och läsa här hela tiden.
Ha det Jeans!

Postat av: Aksel

Fan, du får påminna mig nästa gång vi ses så ska jag ta med "jeans och jeanskultur" av Inga Wintzell. En av de bättre svenska jeansböckerna enligt mig. Det verkar som du inte har den i din samling.



Har du james sullivans jeansbok? Jag har en extra om du är intresserad?

2008-08-12 @ 14:48:07
URL: http://dressupthenakedtruth.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback